CSN:s agerande kring återkravsgranskningar har rönt betydande kritik från tekniska utbildningar och nu ökar kraven på tillämpningsändring. Det var ju som sagt ett av exemplen på ett tillfälle när ministerstyre kunde ses som önskvärt (alternativt sunt förnuft inifrån myndigheten). I förbifarten kan också sägas att Sveriges Förenade Studentkårer tycks i princip tysta i frågan. Är man helt upptagen med att klaga på regeringen för andra saker att man inte kan klaga på en till?
Det är givetvis konstigt att undervisningen som en ren formalitet i poäng inte är jämnt fördelad över terminerna och att CSN nu skall haka upp sig på detta när prestationen beräknas (särskilt när man i så fall sett milsvitt mellan fingrarna tidigare). Men det som är ännu konstigare är effekterna av att alltid momentant räkna en termin.
Antag till exempel att man går år 3 på ett program och vill läsa i förväg, tänker att man nog klarar en kurs från fyran. Bör man göra detta? En del kan säg att mer än heltidsstudier alltid är riskfyllt, men även om år 3 går galant, inklusive kursen från fjärde året, löper man fortfarande en markant risk. Den risken består i att man även måste fylla det fjärde året, antingen med en kurs från femman eller någon annan kurs, för att fylla ut luckan. Att ha överpresterat en termin ger ingen som helst möjlighet att ta det lugnt nästa. Att försöka plugga snabbare för att bli klar fortare kan alltså slå tillbaka så att man i stället fråntas sitt studiemedel, om studierna sammantaget bara går medelmåttigt (men inte dåligt) en senare termin.
Hela situationen påminner något om den med fribeloppet, där kallduschen i efterhand kan bli betydande.
Nu finns det skäl för båda regleringarna. Ett "evigt" sparande av avklarade högskolepoäng skulle ge märkliga effekter där man kunde ta ut studiemedel under perioder då man egentligen inte alls pluggade. Ett fribelopp är också ett sätt att bland annat undvika okynnesregistreringar på kvällskurser som ett sätt att få pengar enkelt som bidrag och kredit.
Men vi borde ha ett system för högre utbildning och försörjning i samband med denna som hela tiden kan sporra den som vill att söka en större utmaning, oavsett om det innebär att läsa fler kurser eller jobba. En övernitisk beräkning av vilken termin olika poäng hör till från CSN går åt precis motsatt håll.
tisdag 15 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar