onsdag 9 juni 2010

Last best hope

Den svenska rymdbranschen söker mer statligt engagemang, fick jag höra sist jag talade med representanter. Rättare sagt: den svenska flyg- och rymdbranschen, det som på engelska glatt kallas aerospace.

Det kan diskuteras. Statlig industripolitik får ofta ganska dåliga konsekvenser. Det kan man se på satsningar på teko, varv och skrivmaskiner. Men man måste även fråga sig vad JAS-projektet, egentligen, har givit oss. Det kan vara motiverat ur försvarshänseende och det finns åtskilliga spinoffs, men konsekvenserna är svåra att bedöma.

Något som däremot är motiverat är Galileoprojektet, dit svenska Ruag nu fått en stororder. Galileo tillför... ingenting. Man kan bestämma position med GPS ned på meternivå. Galileo gör att man kan det en gång till, möjligen med hög precision lite oftare.

Den stora poängen med Galileo är att upprätta egen kontroll. På samma sätt som ett eget flygsystem under kalla kriget gav handlingsfrihet, ger Galileo EU en möjlighet. GPS är ett militärt system. USA:s militär skulle troligen inte under överskådlig tid gå i direkt konflikt mot EU. Däremot skulle det finnas många situationer där reducerad precision i GPS för civilt bruk, över delar av jorden, skulle vara intressant. Med ett EU-kontrollerat Galileo försvinner den möjligheten. En allmän nyttighet garanteras, även i oroligare tider.

Och så får Ruag sälja en massa.

Men branschen är verkligen på offensiven, särskilt när man får DN att hävda att ADN (ammoniumdinitramid) som raketbränsle är svensktuvecklat, när det enligt en snabb koll var känt i Sovjetunionen och sedan även i USA för flera decennier sedan. Orkar inte gräva i det nu, men är det månne en bättre katalysator som används för att få rätt impulsegenskaper? Hydrazin, som ersätts, har just fördelen att det lätt går att slå på och av i princip omedelbart, med rätt teknik i övrigt, samtidigt som det är kompakt.

Nej, Sverige bör inte storskaligt satsa på prestigeprojekt för rymd och flyg. Det bör bedömas som andra satsningar inom forskning respektive industri, med liknande principer för statlig inblandning. Men det skadar ju inte att vara lite insatt och det är tråkigt när bilindustri framstår som begriplig och till och med mer spännande.

2 kommentarer:

  1. Den stora anledningen man vill gå ifrån Hydrazin är att det är enormt giftigt och cancer framkallande för oss människor.

    Ingen vill egentligen hålla på med detta.

    SvaraRadera
  2. Ja, oj, det föll ju bort i inlägget. Att man vill ersätta hydrazin var så självklart att det liksom föll bort.

    SvaraRadera