Askmolnet har omfattande konsekvenser, minst sagt. Jag vidhåller att man förmodligen formulerar om säkerhetsreglerna eller växlar flyghöjd, kosta vad det kosta vill, för att få igång flyg igen, om vi skulle komma att se en situation där askexponering fortsätter. Flygbranschen har helt enkelt för mycket att förlora.
Vi ser redan hur en del marknader anpassar sig bäst man kan. Hyrbilar måste hem och de snabba effekterna nu gör att oväntade obalanser uppstår. Anpassa priset och vips har man i alla fall tagit ett steg på vägen mot balansering.
SJ påstår att man inte har fler tåg. Det är antagligen sant, mer eller mindre. Frågan är när man inser att samma tåg kan köra under en större del av dygnet, med tillräckligt mycket OB till rätt personer.
Jag kan inte hjälpa att tycka att det vore lite spännande om problemen fortsätter, även om jag har en flight bokad till Budapest vid valborg. Den svåraste konsekvensen är förstås om man kommer att öppna och stänga flygningar av och till i månader, något som skulle förändra planeringshorisonten markant.
lördag 17 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar