lördag 10 april 2010

Mer miljövänligt med samma hjulspår?

Biltullar till Arlanda skulle möjligen kunna vara en bra grej. Trängselavgifter i en mening finns ju redan, med tanke på parkeringskostnaderna.

Ett klart problem med det förslag som presenteras är att anställda får rabatt. Om vi vill uppnå en stor miljöeffekt, med liten olägenhet, borde ingen sådan rabatt ges. Avgifterna allmänt borde gott och väl räcka till att betala en allmän lönehöjning till alla anställda, inte bara förmån, som motsvarar avgiftskostnaden, inklusive skatter.

Den som arbetspendlar är ju den som har störst möjlighet att lära sig hur kollektivtrafiksystemet fungerar och hur man kan kombinera det med sina resebehov så att problemen blir så små som möjligt. Sällanresenären som tar planet och någon gång väljer att ta bilen är antagligen både mindre priskänslig och ovillig att i detalj undersöka om andra alternativ är lika rimliga.

Utsläppen från båda bilarna, per resa, är ju identiska.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Artiklarna berättar inte riktigt hela historien. De anställdas bilkörning är inte det största problemet, många åker faktiskt kollektivt idag. Dock inte alla. Det kan givetvis förbättras. Men nu till problemet.

    Låt oss säga att Mia & Anders ska åka till Frankrike, de är båda boende i Borlänge. Anders Pappa Leif erbjuder sig att skjutsa Mia & Anders till Arlanda då tågtrafiken inte går när dom kommer hem, de skulle ha fått vänta flera timmar efter hemkost för att få komma hem. När Leif har skjutsat och sedan hämtat paret kommer Swedavia (LFV) belastas för 96mil av miljöpåverkan. Det är så reglerna ser ut idag. Swedavia (LFV) belastas för all miljöpåverkan som sker till och från flygplatsen.

    De 96 milen räknade jag ut genom att:

    Avgång: Borlänge-Arlanda = 24mil + Arlanda-Borlänge = 24mil. Totalt 48mil.

    Hemkost: Borlänge + Arlanda = 24mil + Arlanda-Borlänge = 24mil. Totalt 48mil.

    48mil + 48mil = 96mil.

    Som jag sa tidigare, huvudvärken är inte de anställda, de flesta som kan åka kollektivt åker det idag. Det är mest fördelaktigt. Problemet är att många arbetar skift och kollektivtrafiken är inte byggd för det.

    Hoppas att jag kunde reda upp en del frågetecken.

    Mvh Kristoffer (ej anställd av Swedavia men däremot skiftarbetare).

    SvaraRadera
  2. Hej Kristoffer!

    Jag känner till resultaten av hämtningar och att det är vad man i hög grad vill åt. Att hela sträckan räknas på Arlandas miljöbelastning kan man i viss mån nästan ifrågasätta, men framför allt undrar jag om biltull räcker då. För en så lång verklig resa är bensinkostnaden (och tidsförlusten) betydande.

    Jag tror inte att två hundralappar till hjälper mest för de resenärerna, utan snarast för de grupper som åker från närområdet i Mälardalen och därför har ungefär samma längd på sina resor som arbetspendlarna. För långresorna är turläggningen på Arlanda C för fjärrtåg avgörande.

    Jag skulle också gärna se en kollektivtrafik med någon turtäthet över en större del av dygnet. Från Uppsalaperspektiv är glappet mellan sista Upptåget och första nästa morgon långt och ett reellt hinder även när man som vanlig resenär vill till Arlanda eller Stockholm för att hinna med första planet/tåget på en vidare resa. Det gynnar förstås även de personer som har arbetstider utanför 9-5.

    SvaraRadera