måndag 12 april 2010

Mindre väl berörande associationer

28 år. Kommer in till akuten på grund av huvudvärk, illamående och kräkningar. Det var vad min flickvän gjorde i början av september 2009, efter att ha legat ensam hela dagen. På något sätt slog hon i huvudet, men själv misstänkte jag närmast hjärnhinneinflammation. Ringer 20.30 på kvällen, klockan 4 någon gång sker den första läkarundersökningen. Det var många kalla timmar i ett utkylt rum där jag tidvis försökte sova på en stol, blandat med att byta kräkpåsar.

Det var en slagskada som vi inte förstått orsaken till och vissa men blev bestående. Om en mycket snabbare undersökning hade kunnat göra någon skillnad får vi inte veta. Om den behandling som gavs med antibiotika och blodförtunnande undvek något mycket värre, får vi heller inte veta.

Men klart är i alla fall att jag blir väldigt illa berörd när jag läser om ett liknande fall, med en annan 28-åring. Symptomen var desamma (och hennes symptom berodde delvis på den blödning som uppstått), men här blev diagnosen gastroentrit och patienten dog när ingen behandling sattes in i tid.

Den natten medförde att jag tyckte att landstingspolitik, snarare än kommunpolitik, kanske vore ett alternativ för mig.

I övrigt blir det verkligen intressant vad som egentligen skall hända med skolpolitiken. S blir i praktiken det mest auktoritära partiet på området, när man imiterar allianspolitik bäst man kan och hinner, men å andra sidan alltjämt uppvisar en skepsis mot friskolor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar