Tänk på att många bilder som utger sig för att redovisa verkligheten inte gör det. Var kritisk och låt bli att jämföra dig med någon som genomgått tjugo timmars retusch.
Nästan alla bilder som vill sälja något är retuscherade: tidningsomslag, modereportage, reklam, skivomslag, och så vidare. Här ser du hur enkelt det är att förändra någons utseende.
Citaten kommer från kampanjen Fl!cka, politisk propaganda som inte bedrevs av en myndighet, utan direkt av Socialdepartementet. Nu var Sahlin inte minister där, men hon var 2004 jämställdhetsminister inom Justitiedepartementet under större delen av kampanjtiden och kampanjens avsikt var en debatt kring bl.a. könsroller. Större delen av kampanjen är borta, men retuscheringsguiden kan fortfarande hittas här.
Här skall sägas att själva retuscheringsavslöjandekampanjen kanske var en av de vettigare delarna av Flicka, men projektet som helhet hade brister i många delar vad gäller tilltal, normativitet i sitt försök att bryta normer, och märklig research.
Dock har Sahlin inte givit upp riktigt. I S bildarkiv hittar man tre bilder på Sahlin. Båda solobilderna är hårt retuscherade, vilket många har tagit upp tidigare, men det är ändå de bilder partiet väljer att använda. Det är bara att pricka av de flesta av punkterna från retuscheringsguiden för ett flicktidningsomslag.
Som många har påpekat är det förstås helt att räkna med att en pressbild är retuscherad, men gränsen mellan enstaka brister och en konsekvent förändrad bild går ändå att dra. Och riktigt vad det signalerar att för 6 år sedan gå på krigsstigen mot retuschen till att själva använda den i denna utsträckning, det vet jag inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar