lördag 8 maj 2010

Bollen är rund

Sportnyheter är i ärlighetens namn inget jag brukar ägna mig åt så mycket. Men ibland händer det förstås. Det är inte direkt ofta man ställer sig på iranska regeringens sida. Jag kan inte se varför ett landslag inte skulle få spela i slöja. Att förbjuda religiösa symboler och behandla religion annorlunda än andra kulturella egenheter är också märkligt. Slöjan som plagg är inte heller direkt religionsmarkerande på samma sätt som en symbol med det närmaste en liktydighet med en viss tro. Och trots korsets ställning som tydligt kristen symbol tror jag inte att FIFA har haft en tanke på att förbjuda flaggfragment som innefattar den symbolen i dräkterna, trots att korset har den funktionen i flaggorna.

Sedan är det förstås sympatiskt att också uppvisa en kompromissvilja. Det verkar mer funktionellt att ha en tätt åtsmitande mössa när man skall försöka röra sig snabbt och överblicka spelet, men där kan ju laget få göra en bedömning av vad som vore lämpligt.

Jag tar naturligtvis inte ställning för att lagets spelare skulle tvingas bära endera, men jag vet verkligen inte om det borde vara FIFA:s sak att diska ut dem. Friheten att få spela det spel man vill, men med klädrestriktioner, verkar större än friheten att få veta att det internationella förbundet bojkottar det land man kommer från tills förändring uppnås.

2 kommentarer:

  1. Somna om din velande politiker, våga ta ställning för någonting vela inte runt och beröm Iran! Denna diktaturens bastion vars förkämpar du försvarar vars förtryck av folk och i synnerhet kvinnor du nu försvarar (religion har inget med detta att göra), somna om och dröm sött i din rosa värld!

    SvaraRadera
  2. Att försvara Iran är verkligen inget jag vill göra i sig. En bojkott av landet i sportsliga sammanhang till följd av regimen, exempelvis på grund av de alltjämt pågående protesterna efter valet, hade inte varit något märkligt. Det hade jag tvärtom helhjärtat kunnat stödja. Men det har aldrig varit aktuellt här.

    Vem hade gynnats av en bojkott för vilka dräkter man spelar i?

    FIFA:s tolkning var ju just att religion hade med det att göra, eftersom man åberopade ett förbud mot religiösa symboler. Jag tycker att det snarare handlar om en kombination av religion, tradition och statliga påbud. Som sagt är det enbart den sista av de tre jag finner problematisk i det här fallet.

    Vad föreslår du för att förbättra iranska kvinnors situation?

    SvaraRadera