torsdag 27 maj 2010

Ooops, tre förbifarter

DN skriver om S utspel om T-banan. Jag borde visserligen sluta uttala mig om Stockholm hela tiden, men för mig är det naturligt att betrakta Uppsala-Stockholm som delar i samma region, där sammanlänkningen av trafiksystemen är central.

I alla fall är förslagen väl intressanta på sitt sätt. Frågan är som sagt om ett nytt nät med fasta linjer över huvud taget är en lösning som fångar tillräckligt mycket av bilismen.

Sedan ser vi notan, 80 miljarder. Vi kan bygga tre stycken Förbifart Stockholm för det beloppet. Planerna är visserligen på lite längre sikt, fram till kanske 2040, men det är också väl inom den tänkta livstiden för Förbifarten. Om det är de beloppen vi har att röra oss med kan vi göra 2/3 av T-baneprogrammet eller annan utbyggnad av kollektivtrafiken inom samma totalram.

Men det går enligt S att lösa finansieringen. Vi kan ge T-baneoperatören tomträtter vid nya stationer, som man gör i Hong Kong. Några detaljer är kanske att kvadratmeterpriset och byggnadshöjden i Hong Kong har lite andra proportioner. Men framför allt är det märkligt av S att först angripa den offentliga-privata samverkan (OPS) vad gäller bygget av Nya Karolinska, men sedan mena att en konstruktion med en mycket lösare kopplad privat koncession på infrastruktur och stadsmiljön vore försvarbar.

1 kommentar: