lördag 11 september 2010

Egna datorer i skolan, nu är det kanske dags?

När jag själv gick i skolan var jag av åsikten att skolor som satsade på en dator per elev gjorde det till en plojgrej. Fortfarande får det lätt den karaktären. Men det finns samtidigt riktigt billiga netbooks idag. Det är inga problem att ge en dator som faktiskt duger nu och i några år till för 3000 kr. För 5000 kr kan man få lite bättre och slippa lågpriskänsla i kvalitet på skärm och tangentbord. Det blir på inga sätt en fantastisk maskin, men den kan ändå i allt väsentligt göra samma saker som betydligt dyrare system. Vissa skolor verkar visserligen köpa betydligt dyrare datorer. Det tycker jag kan ifrågasättas, framför allt eftersom jag är tveksam till hur stort slitaget blir på maskiner som hanteras förhållandevis ovarsamt. Att enbart hänvisa till den enskilda elevens ersättningsansvar framstår som lite naivt.

En annan sak som hänt sedan min generations skoltid är att den trådlösa uppkopplingen är en självklarhet. Att gå runt med bärbara datorer som ändå sedan måste fyllas med program eller material på något annat sätt har inte samma attraktivitet som den möjlighet som finns idag att bara be eleverna plocka fram någonting från Internet eller skolans eget nät.

Den stora frågan om hur datorerna egentligen skalla användas återstår. Men det blir allt rimligare att mena att bara situationen att skriva längre texter för hand, sudda och i värsta fall skriva rent, är artificiell. Själv lärde jag mig först skriva ordentligt på tangentbord och det finns även andra pedagogiska försök som visar på att det i alla fall inte behöver vara negativt. "Bokstavskoden" vid skrift kan frikopplas från den finomotorik som krävs att röra en penna. Motorik krävs givetvis också för att använda ett tangentbord, men eleven kan i stället bli stolt över att slutresultatet blir snyggt och inte vittnar om de osäkra rörelserna när tangenterna trycktes ned.

Att däremot mena att lärare bara skall förmedla verktyg och visa var information kan hittas tror jag är fel. Det sker en förskjutning, men för att effektivt tolka en Wikipedia-artikel och avgöra dess trovärdighet räcker det inte med att vara tränad i källkritik. Det krävs att man har en hyfsad omvärldsuppfattning, kan sätta in en specifik pusselbit i ett grovt sammanhang och på så vis även kan göra en första bedömning av vilka uppgifter som är relevanta att ifrågasätta och granska närmare. Kort sagt - man behöver egna faktakunskaper och bildning. Läraren kan ge en berättelse, en kontext. I matematik och andra ämnen kan läraren också förklara varför i stället för att enbart förmedla hur man gör någonting på ett visst sätt.

4 kommentarer:

  1. Jag skrev om det här med. Fast finns linux som alternativ?

    http://tonykollberg.blogspot.com/2010/09/gratis-datorer-i-skolan.html

    SvaraRadera
  2. Tony, jag tror att det inte är eleverna som får välja mellan Mac och (Win-)PC idag (mer än i undantagsfall). Det är i stället en upphandlingsfråga.

    Jag håller med om att öppen programvara kan vara önskvärd i många fall, men ser egentligen inte just situationen med skolmateriel som mer problematisk när det är operativsystem som är upphovsrättsskyddade, än när läroböckerna är det.

    Fler skolor borde kanske tänka i nya banor, men det är som sagt ett stort steg att alls börja använda datorn som en ersättning till papper och penna, och inte bara ett väldigt specialverktyg.

    SvaraRadera
  3. Skolor kan enkelt spara genom att använda cloud eller moln operativ i enkla och lätthanterliga läsplattor istället. Idag kostar en platta endast från 2000 kr och uppåt. Flera elever får då tillfälle att medverka inom ramarna för de kostnader som är äskade. Kostnader för skolor kan sträcka sig upp till 12000 kr för de datorer som var och en använder i sitt skolarbete. Med en kostnad på 2000 kr per enhet så får 6 st elever tillgång till datakraft i stället för en elev! Tänk att en sådan fin lösning finns och nu till det allra bästa med cloud computing, de program som finns i cloudet samt cloudoperativet är kostnadsfria!

    SvaraRadera
  4. Läsplattor är intressanta på vissa sätt. Men de plattor som finns idag har också betraktningsvinkelproblem, så en på 6 elever tror jag är väl optimistiskt. Den avgörande frågan för datorer i skolan är att också hantera elevens eget skrivande (tangentbord ett krav i dagsläget) och att eleven har tillgång till samma miljö utanför skolan (därmed behovet av att förse varje elev). Men då bör man se till att satsa på relativt billiga datorer, som jag också skriver i inlägget. 5000 kr per elev under en treårsperiod inklusive drift är inget orimligt.

    En ren molnlösning kräver kontinuerlig, stabil uppkoppling. Det har vi inte idag, särskilt inte om tanken är att skolmiljön också följer med hem och på resan däremellan.

    SvaraRadera