söndag 12 september 2010

Om föräldraledighet

Frågan till Lars Ohly om amning efter sju månader kan tyckas märklig. Å andra sidan är det en del som ammar klart längre än så, även om det inte rör sig om helamning. Att introducera ett stort stigma rörande andra matningsformer än direkt amning från bröst tror jag är olämpligt. De dokumenterade medicinska fördelarna är i få fall avgörande, även om de kanske kan finnas. Jag blir avgjort mer upprörd över föräldrar som röker nära sina barn (eller när de matar sina barn) än föräldrar som inte ser till att små barn får riktigt färsk bröstmjölk.

Sedan är det en annan sak att en faktisk bröstpump, oavsett om den är manuell eller elektrisk, är ett ganska hårdhänt verktyg och kanske inte direkt en dröm för den mamma som vill ha friheten att slippa vara färskvarumejeri. Då är det troligare att man håller sig till mindre mängder som man mjölkar ut för hand.

På temat:
Jag har prövat nästan allt som finns att välja på:
städa, tvätta, laga mat, ut med barnvagnen och gå.
Jag har ammat på de allra konstigaste sätt
och äntligen jag funnit på ett pappa-matar-sätt.

Man ska ha bröstpump - så är maten redan klar!
Man ska ha bröstpump - det har jag hört att Ohly har!
Man ska ha bröstpump - även om familjen säger tvi.
Man ska ha bröstpump - för då blir man fri.


Lite lustigt i sammanhanget är Peter Erikssons svar om föräldraförsäkringen och de rödgröna. Eftersom s och mp ville ha en till pappamånad, till att börja med (mindre än bådas tidigare förslag från kongresser) och v vill ha en fullständig delning, blev det ingenting. Ja, förutom att ta bort jämställdhetsbonusen alltså.

2 kommentarer:

  1. Vill bara påpeka att det är betydligt behagligare att använda bröstpump än att amma!

    SvaraRadera
  2. Jag säger inte att alla ska amma heller. I sakfrågan om vad som är behagligast har jag hört olika personer säga olika saker, så det verkar ju väldigt praktiskt om var och en får göra som man själv vill i största möjliga utsträckning.

    SvaraRadera