fredag 10 september 2010

Misstag och tragik saknar ideologi

Först på morgonen nu har jag försvarat privata vårdbolags och skolors möjlighet att ta ut vinst, om man klarar kvalitetskraven. Det är ett väldigt viktigt om. Att lämna gamla som inte öppnar utan tillsyn och vidare åtgärd är fullständigt oacceptabelt. Nu verkar det som att bolaget, i det här fallet Carema Care, agerar kraftfullt. Men gentemot kommunen är det bolaget, inte de enskilda medarbetarna, som är ansvarig. Det kan finnas skäl att se över möjligheten att ta ut viten eller minska ersättningen i efterhand till bolag där det rör sig om systematisk organisationsfel och brister i rutiner.

4 kommentarer:

  1. Kritiken med länk till detta finns i min blogg istället.

    Skrämmande att veta att folk i riksdagen inte kan diskutera vilken människosyn de har.

    SvaraRadera
  2. Din första kommentar fastnade i blogspots automatiska skräppostfilter. Jag har ingen klar förklaring till varför. Jag var ute och kampanjade hela eftermiddagen och såg först nu i statistiken att någon (uppenbarligen du) hade försökt posta flera gånger. Spamfiltret har tidigare enbart fångat automatiska försök att skicka reklammeddelanden helt utan politiskt innehåll, så jag hoppas att du ursäktar att jag har det påslaget. Jag gör ingen moderering av kommentarer, utan det man skriver kommer normalt upp direkt.

    Det är en människas liv vi talar om. Skyldiga skall straffas och orsaker utredas. Varje enskild tragedi är just en tragedi. Den skall inte förminskas. Vi har också genom åren sett väldigt många fall med vanvård (och även uttrycklig misshandel) av gamla och personer med psykiska funktionshinder även i "helkommunal" verksamhet.

    Det hindrar inte att vi även bör försöka fundera på vad vi kan göra för att lära för framtiden, på systemnivå. Jag ser en risk i att vårdgivaren pekar ut vissa medarbetare som personligt ansvariga, att de döms, prickas eller varnas och att det stannar där, på grund av bevisläget. Då menar jag att det är rimligt att kommunen samtidigt kräver ut *företagets* ansvar. Inte för att det kan ersätta lidande och liv, men för att det är ett sätt att bidra till att det inte händer igen. Avtal med vårdgivare borde också formuleras på ett sådant sätt. Ansvaret får inte bli en syndabocksspel. Alla måste se och ta sin del i det.

    SvaraRadera
  3. Det jag funderar på är friheten att gå till press och myndighet när personalen upptäcker brister.

    Har hört om andra som avslöjat brister i den privata vården drabbats av repressalier som omplacering och uppsägning.

    SvaraRadera
  4. Ja. Vi har även i fp i någon mån diskuterat en utökning av det så kallade meddelarskyddet.

    Jag har också bekanta som pratat om brister i den offentliga vården och mer skrattat åt mig när jag sagt att de har rätt att informera pressen om dem utan repressalier. Det är inte så svartvitt.

    Andra sätt man kan pröva är fler anonyma enkäter från antingen Socialstyrelsen eller kommunerna.

    Det finns inga jätteenkla lösningar. Kostnader, ekonomi och lojalitet med arbetsgivaren är "problem" oavsett om man jobbar privat eller som offentliganställd.

    SvaraRadera