lördag 18 september 2010

Varför rösta på Carl Nettelblad?

Politik är att vilja. Politik är att ha visioner. Men politik är också, för att citera Otto von Bismarck, det möjligas konst. Det handlar om att kunna följa sin omvärld och reagera på det som händer. Reaktionerna kan ibland behöva vara blixtsnabba, men det kan också handla om att justera en del av sin världsbild och sedan vara medveten om det vid senare beslut, kanske flera månader eller år senare.

När jag i våras började fundera över hur och om jag skulle driva personvalskampanj startade jag den här bloggen som ett sätt att presentera mina åsikter. När jag ser en nyhet har jag ofta en politisk tolkning av den i någon form. Jag tror också att det är viktigt att komma ihåg att ett val handlar om att kunna komma till kloka slutsatser i alla frågor. Oavsett hur mycket en partipiska viner vid votering kan goda argument i gruppdiskussioner innan vara avgörande. En enskild ledamot, inkryssad via personval eller tagen direkt från listan, kan vända en hel församling. Därför behöver vi ledamöter som inte bara driver "sina frågor", utan har en allmän politisk inriktning också och kan applicera den på många frågor. Den som läser några av mina inlägg här hoppas jag kommer att tycka att jag har det. Däremot är det naturligtvis också så att jag har snöat in på vissa teman, men de har inte alltid kunnat snävas in till enskilda frågor.

Nu är det lördag kväll och om 24 timmar har vallokalerna redan stängt. Du som hittar min blogg nu orkar kanske läsa hela det här inlägget, men inte de nära 150 andra jag har skrivit sedan i april.

Den som vill läsa en vanlig presentation av en lista med Sakfrågor Den Här Kandidaten Vill Driva bör läsa min broschyr. Nedan beskriver jag lite mer tematiskt några områden som jag tycker är viktiga, på ett sätt som är väldigt fritt från vallöften.


IT i vården


Om jag kommer in i landstinget blir ett bättre IT-stöd, både för medarbetare och patienter, en väldigt viktig fråga. Kontakt med vården skall funka som kontakt med andra delar av samhället, där e-post och webbtjänster är en naturlig del, men inte den enda kanalen. Personal skall inte behöva ägna värdefull tid åt onödigt komplicerade eller felutformade datorsystem, system som i värsta fall leder till arbetsskador i nacke och händer genom att samma moment måste upprepas gång på gång under stress.


Utbildning


Utbildningsfrågor är jätteviktiga. Alla elever måste få en ordentlig grund, möjligheterna i livet skall inte avgöras av hemmiljön och stimulans därifrån. Utbildningssystemet borde bättre se varje individs intresse och styrkor och hjälpa till att förvalta dem. Att göra på det viset bidrar till ökat självförtroende och gör själva utbildningen roligare.

Vår viktigaste framtidsfråga


Miljöfrågor är oerhört viktiga. Men det gäller att ha rätt perspektiv. Miljöfrågor är, ur mitt politiska perspektiv, viktiga eftersom de handlar om människor. Om vi tar klimatförändringarna hotar de inte livet på jorden. De kan däremot leda till enorma skador och stort lidande för en art (människa) som har bosatt sig på ställen där vatten och väder har varit precis rätt. När de faktorerna förändras drabbas vi hårt. Biologisk mångfald är viktig för att garantera vår livsmiljö.

Vi skall ha en miljöpolitik som tar tillvara på de värden vi vill bevara. Det kan även vara rent estetiska värden, om vi människor väljer att prioritera dem. Vi skall se till att de åtgärder vi sätter in blir så effektiva som möjligt. Det innebär ofta en form av marknadslösningar, där staten inte går in och säger "den här verksamheten skall sluta" eller "den här verksamheten skall vi satsa på". I stället skapar vi regler av typen "det här måste man uppfylla för att få bedriva den här verksamheten och de här avgifterna måste man betala för att kompensera för de utsläpp man gör". Om sådana lösningar tillämpas lika för alla branscher tar vi hänsyn till miljön på ett tydligt sätt, men samtidigt på ett effektivt sätt som inte skapar konstiga konkurrenseffekter.

Även här måste vi se att samhället inte är färdigt. Dagens lösningar kanske på sikt försvinner. Vi har byggt hela våra städer efter bilen som transportmedel. Lösningar som spårtaxi kan vara intressanta sätt för många stadsbor att inte vara beroende av bilen. En fossilfri fordonsflotta kan lösa utsläppsproblemen, men det kanske inte för alltid är den mest effektiva transportlösningen. Eftersom en ny bil utan vidare håller i tio år påverkas utsläppen för lång tid framöver av vilka nya bilar som säljs nu. El- och biogasteknik måste därför få en prisfördel jämfört med fossila alternativ. Det är energisnålhet och små andra utsläpp som är det viktigaste målet. Därför bör vi inte subventionera "miljöbilar" som egentligen bara är bränsleslukande bensinbilar som råkar kunna köra på etanol också och då dra ännu mer.

Vår näst viktigaste framtidsfråga


Jag ser också att vi har en demografisk utmaning, som det brukar kallas. Vårt problem är inte att hitta jobb att göra, det är att matcha jobb mot arbetstagare. Det är att kunna ge alla äldre en värdig omsorg och vård utan att de arbetsföra dignar under det ansvaret. Därför tror jag att det är viktigt att se till att friska äldre får fortsätta arbeta, oavsett om man fyllt 65, 67 eller 69 år.

Staten borde gå före som arbetsgivare. I dag är man i stället nästan mest stelbent av alla aktörer på arbetsmarknaden. Vi måste också satsa på effektivisering av vård och omsorg. Effektivisering är inte detsamma som att hux flux plocka bort en tjänst, men det handlar om att se att lösningen inte alltid är en människa, ett par händer, till. Ibland är det att se till att de händer (och huvuden!) som finns kan göra det de är bra på och att man får rutiner och arbetssätt som hjälper till i stället för att vara i vägen. Det gäller också att se att även områden som verkligen bygger på en människa som hjälper en annan kan bli bättre genom ny teknik. Ett av många exempel är kommunikationsroboten "giraffen" som hjälper ensamboende äldre att inte bli lika isolerade. Men det kan också handla om maskiner som hjälper till med tunga lyft eller till exempel robotdammsugare som minskar belastningen för både den äldre och hemtjänsten.

Ensamma eller tillsammans?


Men mest av allt handlar det om att hitta sätt för oss att leva tillsammans, respektera varandras likheter och olikheter, åsikter och önskemål. Det gäller att tro på att om vi låter var och en utvecklas och finna sin väg kommer också samhället att utvecklas och i någon mening gå framåt. Det är vad jag ytterst tycker att årets val handlar om och jag hoppas att du kan ge mig förtroendet att vara med och gå en liten bit på den vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar